onsdag den 16. december 2009

Titanic: A Big Big Love


Jorden Capitol har en kort, men underholdende indlæg om Titanic. Jeg nød det ikke kun fordi featured digtet er så fantastisk, men også fordi jeg deler EF's besættelse af Titanic-katastrofen selv. Skammelig Jeg må indrømme at have set hver eneste film om det. Som en konsekvens kan jeg sige, at - i modsætning til, hvad en af de efterfølgende kommentarer hævder - James Cameron's Titanic er ikke den dårligste film nogensinde er lavet. Den værste film nogensinde er lavet, er i virkeligheden Lew Grade's Raise The Titanic.

Hvorfor denne tragedie burde have givet anledning til så megen dårlig kunst er et mysterium, men Raise the Titanic er virkelig værd at se hvis det nogensinde bag sit hoved på jordbaseret tv igen. Det drejer sig om en bizar kolde krig sammensværgelse om at finde en mystisk stof (\ "Byzanium? Det er absurd \", siger en karakter på et tidspunkt, nøjagtigt), som er gået ned med skibet. Ved udgangen Titanic er sat op til overfladen og sejlede triumferende i New York havn, en vaklende legetøj båd dækket i tang vugger op og ned mod et dårligt malet baggrund af Frihedsgudinden. Handlingen resumé er her, hvis du har i maven til det.

Klart Cameron's Titanic er lige spoler, men forliset scener er teknisk fænomenal, og faktisk ret spændende. Min kollega over på Strange Harvest har noteret sig også, at CGI gengivelser af skibet kan ses som et omvendt hyldest - eller en underlig endpoint - til modernismens besættelse med maritime billeder. I Cameron's Titanic den overvældende processorkraft af digital teknologi er anvendt til at genskabe en Edwardian ocean liner, men med spændende liv.

For alle dens tekniske overlegenhed - og lad os se det i øjnene, at den eneste tilladte grund til at se det virkelig - filmen sticks stift til klicheer om Titanic historien: de vippende irske i 3. klasse for evigt nyder craic, stoisk bandmedlemmer at spille som de nedstammer i bølgerne, caddish overklassens mænd at stjæle i redningsbåde osv.

Den indeholder også en række fortællende absurditeter og anakronismer. Chief blandt disse er, at Kate Winslet karakter er at transportere flere tidlige modernistiske mesterværker i hendes bagage, herunder Picassos Les Demoisellesd'Avignon. Dette er i øjeblikket findes i Museum of Modern Art og ikke, så vidt man er klar over, på bunden af Atlanterhavet. Filmen indeholder også en af de mest udsøgte forfærdelige bits kunst kritik nogensinde er set på film, når Leonardo Di Caprio ser på Picassos maleri og siger: \ "De farver, de er bare så .... intens \".

Mindre facetiously Jeg skylder min besættelse med Titanic at læse om sin opdagelse i National Geographic som et barn. Titanic blev opdaget af Dr. Robert Ballard i begyndelsen af 1980'erne, og bladet fulgte denne historie over flere spørgsmål, der fører op til den utrolige fotografier af den undersøiske skibet. Jeg fandt det både bevægende og skræmmende på samme måde, at Jorden Capitol beskriver. Utroligt, Ballard opdagelse - er opnået med state of the art undervandsfartøjer og havbunden scanningsudstyr - var faktisk et biprodukt af den kolde krig for. Ballard var blevet indgået af CIA til at søge efter vrag af atomubåde, og havde ved udgangen af denne periode fået lov til at tilbringe et par ekstra dage på udkig efter Titanic. Ingen omtale af Byzanium selv. Mistænkeligt, at.